تأثیر تغییر طراحی سایت و CMS بر سئو SEO
نوشته شده توسط : پویا عماد

در این مقاله، سعی دارم مطلبی رو بنویسم که مطمئن هستم کمتر جایی اون رو مطالعه کردید. سوالی که تا به حال خیلی از گردانندگان سایت‌ها با اون برخورد کردند. تأثیر تغییر قالب و طراحی سایت بر روی نتایج جستجو چیست؟ بله، سوالی مهم و حیاتی برای همه وبمسترها.

برای پاسخ به این سوال، ابتدا نوع تغییر رو باید بررسی کرد. به طور کلی دو نوع تغییر اساسی ممکن است هنگام تغییر تم و یا ظاهر سایت رخ دهد.

  • فقط ظاهر تغییر می‌کند و هیچ تغییری در لینک‌ها و فایل‌های سایت رخ نمی‌دهد.
  • همه چیز سایت تغییر می‌کند. ظاهر، آدرس تمامی فایل‌ها و آدرس تمامی صفحات و URLها

پس تا آلان انواع تغییرات رو فهمیدیم. همه شما مطمئناً آگاه هستید که تغییر نوع اول، نتایج جستجو رو دچار تغییر زیادی نمی کنه و بسته به رعایت استانداردهای سئو (SEO) نتایج ممکنه تغییراتی داشته باشه. در کل، رتبه بندی بر می گرده به تمام مقالات سئویی که در سایت ما و یا هزاران مقالات تکراری و غیر تکراری که در اینترنت مطالعه کردید.

اما برگردیم به بحث و مورد دوم که مورد اصلی ما هست رو بررسی کنیم. شرایطی رو تعریف می‌کنیم که قبلاً سایت داشتیم که توی 100 نتیجه صفحه اول بوده و الآن لینک تمامی اون 100 صفحه و حتی بیشتر از اون عوض شده و این به خاطر طراحی سایت جدید و یا تغییر CMS رخ داده.

اخیراً شرکت ما با چنین پروژه‌هایی روبرو شد و توانست بدون تغییرات خاصی در نتایج و حتی در مواردی با بهبود در نتایج و در همه موارد با تغییر لینک قدیم به جدید، سئو سایت رو ارتقا بده. در اینجا می‌خواهم نتیجه این مطالعات را برای استفاده سایر برنامه نویسان و علاقه مندان قرار دهم.

یکی از مشتریان، بدون در نظر گرفتن نکات موجود در این مقاله، CMS مورد استفاده خودش رو تغییر داده بود و به دنبال اون تمامی لینک‌ها تغییر پیدا کرده بود. نتایج گوگل بعد از گذشت سه روز به صورت نمودار زیر تغییر یافته  بود.

downgrade1

یک افت شدید در نتایج جستجوگر گوگل، کاهش بازدیدکنندگان، کاهش فروش و سود. یکی دیگر از مشتریان، ورودی گوگل خودش رو به صورت زیر اعلام کرد.

downgrade2

به طور عجیبی در دو بازه زمانی، دو افت شدید در نتایج رخ داده بود. اتفاقی که پس از این می‌افتد چیست؟ بسته به پاسخ دهی سایت به گوگل و سابقه سایت، نتایج با سرعت آرامی رفته رفته بر می‌گردند. اما این عمل ممکن است ماه‌ها زمان نیاز داشته باشد و حتی به رتبه اولیه هم نرسد. اما راه حل چیست؟

راه حل:

راه حل این مسئله در Redirect 301 به وسیله فایل .htaccess نهفته شده است. اون دسته از دوستانی که در مورد نحوه‌های انتقال اطلاعات کافی ندارند بدونند که انواع مختلفی از انتقال مسیر وجود دارد مانند دائمی و موقت. Redirect 301 و یا Permanent Redirect نوعی انتقال از یک URL به URL دیگر است، به نحوی که به انتقال شونده فهمانده شود که URL قدیم برای همیشه به URL جدید منتقل شده است. انواع گوناگونی از ریدایرکت و یا تغییر مسیر وجود دارد که من آلان نمی‌خواهم همه اونا رو باز کنم. وقتی گوگل به لینک قدیمی شما که به وسیله تغییر مسیر 301 به لینکی دیگر منتقل می‌شود (که در پایین به شما توضیح خواهم داد چگونه) برخورد می‌کند. علاوه بر اینکه کاربر به لینک جدید منتقل می‌شود، گوگل می‌فهمد که این لینک، به لینکی دیگر تبدیل شده که احتمالاً تغییراتی هم توی محتوای اون ایجاد شده (مثلاً طراحی سایتعوض شده یا مطالب بهبود پیدا کرده). پس گوگل از شما هم بسیار تشکر خواهد کرد که آدرس جدید رو بهش دادین و حتی ممکنه رتبه اون رو هم به بالاتر انتقال بده.

روی بد سکه اینه که برای تمامی لینک‌های سایتتون، باید یک خط کد ریدایرکت رو توی فایل .htaccess بنویسید که ممکنه روزها از شما زمان ببره. اما بالاخره هر کاری نتیجه‌ای داره و سایت شما نجات پیدا می کنه. اگر با برنامه نویسی آشنایی دارید، در صورت وجود الگوهای مشخص بین آدرس‌های قدیمی و جدید، می تونید به وسیله حلقه، در طی چند ثانیه، خروجی متنی از الگو بگیرید و همه اطلاعات رو به فایل .htaccess اضافه کنید.

اما…

نحوه ایجاد Redirect 301 برای فایل و فولدر فرق می کنه که در زیر می تونید ببینید.

RewriteEngine on
Redirect 301 /oldpage.html http://www.yoursite.com/newpage.html
Redirect 301 /oldpage2.html http://www.yoursite.com/folder/

ابزارهایی هم دوستان خارجی زحمت کشیدند و طراحی کردند که می تونید به وسیله اونا کدها رو با چند تا کلیک بدست بیارید و بهونه ها رو برای انجام کار به حداقل برسونید. در آخر هم اضافه کنم که برای بدست آوردن تمامی لینک‌های یک سایت (که حتماً براتون سوال پیش اومد که از کجا باید بدست آورد) رو با واردکردن عبارت site:www.example.com در گوگل بدست بیارید.

منبع : طراحی سایت ، طراحی وب سایت ، طراحی لوگو ، طراحی کاتالوگ ، ساخت لوگو ، سفارش طراحی لوگو ، طراحی آرم ، طراحی ارم





:: بازدید از این مطلب : 412
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 بهمن 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: