مختصری از انواع چوبها
نوشته شده توسط : پویا عماد

۱. آبنوس : این چوب بدون نقش است . رویشگاه این چوب سواحل گینه در افریقا از گاتا تا گابون است . چوب درون این چوب سیاه یک دست است .

۲. فوفل : این چوب به رنگ قهو‌ه‌اى سیر اخرایى است و خطوط موج‌دار تیره‌تر از رنگ زمینه دارد . رویشگاه آن مناطق گرم آسیا مثل هندوستان و پاکستان و جزایر سند و جاوه است .

۳. گردو : رنگ این چوب از کرم مایل به قهوه‌اى تا قهوه‌اى خام بارگه‌هاى تیره و نامنظم موجدار است . محل رویش گردو در ارتفاعات میان‌بند جنگلى شمال از آستارا تا گلى‌داغى و در غالب مناطق استپى است .

۴. کُنار : رنگ این چوب قهوهاى با زمینهٔ گل اخرا است و نقش آن پر گره و خطوط موجدار است . محل رویش آن در استانهاى ساحلى جنوب ایران بهخصوص در راه سیرجان به بندرعباس است . 
۵. کیکم : رنگ این چوب زمینه کرم رنگ با خطوط و نقش‌هاى شکلاتى یا قهوه‌اى سوخته است و نقش آن جوش‌دار و موج‌دار است . محل رویش این چوب جنگل‌هاى باختر و جنوب ایران است .

۶. آکاژو : رنگ این چوب قرمز مایل به بنفش تیره و نقش آن خطوط نوارى پررنگ‌تر از زمینه است . محل رویش آن نیز غرب آفریقا از لیبریا، کامرون و کنگوتا، اوگاندا مى‌باشد .

۷. ساج : رنگ این چوب قهوه‌اى با زمینهٔ سبز و نقش آن رگه‌هاى زرد یا قرمز نوارى است . رویشگاه این چوب، جنوب آسیا از هندوستان تا هند و چین و جاوه است .

۸. سرخدار : رنگ این چوب از کرم تا قهوه‌اى قرمز (با زمینهٔ رنگ آهن) و نقش آن موج‌دار با خطوط کمى پررنگ‌تر است . این چوب در جامعهٔ راست‌شان به‌طور پراکنده دیده شده است و گاهى به‌صورت جنگل‌هاى خالص وجود دارد .

۹. بقم : رنگ این چوب قرمز زنگ آهن و نقش آن خطوط موج‌دار کم‌رنگ‌تر از زمینه و گروه‌هاى متوسطى که در اثر تلاقى خطوط به‌وجود مى‌آید ، مى‌باشد . محل رویش آن آسیاى جنوبى است و از هندوستان به ایران وارد مى‌شود. درخت آن در امریکاى مرکزى و شمال امریکاى جنوبى نیز کاشته شده است.

۱۰. عناب : رنگ این چوب قهوه‌اى با زمینهٔ گِل اخراى پخته زرد است و چوب کم نقشى است . رویشگاه این چوب به‌طور پراکنده در خراسان است اما نوع بزرگ‌تر آن در بین راه بیرجند و تربت حیدریه نیز وجود دارد.

۱۱. سنجد : رنگ چوب درون قهوه‌‌اى مایل به قرمز و چوب برون زرد کم ‌رنگ است . این چوب خطوط موج‌‌دار کم‌رنگ و پررنگ‌تر از زمینه همراه با جوش‌هاى فراوان دارد و در کلیهٔ مناطق استپى ایران کاشته مى‌شود .

۱۲. زیتون : رنگ این چوب کرم با زمینهٔ قهوه‌اى است و رگه‌هاى نامنظم و موج‌دار و فراوان به‌رنگ قهوه‌اى تیره دارد . رویشگاه این چوب کرانهٔ مدیترانه، شمال افریقا و جنوب اروپا است . در منطقهٔ رودبار و منجیل ایران نیز به‌طور فراوان کاشته مى‌شود . گونه‌هاى وحشى آن بین قزوین و گیلان و نواحى جیرفت و جبال بارز وجود دارد . در اطراف گرگان تا مازندران دیده شده است .

۱۳. بادام : رنگ این چوب در بیرون کرم مایل به زرد، درون کرم مایل به شکلاتى است . و داراى خطوط موازى و باریک تیره‌تر از متن است . در کلیهٔ مناطق استپى و کوهپایه‌ای، آذربایجان، خراسان، اطراف اصفهان، شیراز و کردستان کاشته مى‌شود .

۱۴. اقاقیا : رنگ این چوب کرم با زمینهٔ شکلاتى است و نقش کم و بیش نوارى دارد . از درختان آمریکاى شمالى است و به علت سازش با خشکى کشت آن در مناطق استپى ایران متداول شده است .

۱۵. ملچ : رنگ چوب برون سفید مایل به خاکسترى و چوب درون ترکیبى از خطوط قهوه‌ای، زرد پررنگ تا قرمز کم‌رنگ است و داراى خطوط نامنظم قهوه‌اى شکلاتى مى‌باشد . این گونه جزء درختان جنگلى شمال ایران است و مى‌توان در بیشتر مناطق استپى ایران با آبیارى کاشت .

۱۶. خرمالو : رنگ این چوب در درون خاکسترى کبود و چوب برون کرم روشن اخرایى است . این گونه جزء درختان جنگلى شمال محسوب مى‌شود و رویشگاه آن کرانه‌هاى دریاى خزر از جنگل‌هاى آستارا تا جنگل‌هاى گرگان است .

۱۷. زرشک: رنگ این چوب زرد پررنگ با انعکاس صدفى است و نقش آن خطوط موج‌دار خودرنگ صدفی . این گونه در دامنه‌هاى شمالى و جنوبى البرز و در ارتفاعات ۱۷۰۰-۲۳۰۰ متر و در حاشیهٔ رودخانه‌ها است .

۱۸. شمشاد : رنگ این چوب زرد یا زمینهٔ رنگ آهن است و بدون نقش مى‌باشد . و در جنگل‌هاى جنوب اروپا، شمال افریقا، آسیاى غربى مى‌روید . در ایران منحصراً در ارتفاعات پائین جنگل‌هاى شمال از آستارا تا گرگان دیده شده است.

۱۹. نارنج : رنگ این چوب زرد لیمویى و بدون نقش است. این گونه در شمال و جنوب ایران کاشته مى‌شود . سواحل دریاى خزر ، استان فارس و بلوچستان محل رویش این درخت است .

۲۰. توت سفید : رنگ چوب برون سفید و درون زرد طلایى است. این درخت در اصل در چین و آسیاى شرقى بوده است . اما در ایران و بسیارى از مناطق معتدلهٔ دنیا کاشته مى‌شود . در ایران در مناطق مرطوب جنگلى شمال و همچنین در مناطق استپى نیز کاشته مى‌شود .

۲۱. افرا (پلث) : رنگ این چوب سفید شیرى و بدون نقش است . این گونه جزء درختان جنگلى شمال ایران محسوب مى‌شود و از طوالش تا جنگل‌هاى گلى داغى و گلستان مى‌توان یافت .

۲۲. گلابی : رنگ این چوب قرمز روشن (صورتی) با زمینهٔ قهوهاى و بدون نقش و گاهى منقوش است . این درخت از آستارا تا گرگان مىروید و در کردستان و لرستان نیز گونههاى مختلف آن وجود دارد . 
۲۳. ممرز : رنگ این چوب سفید مایل به خاکسترى و نقش آن رگه هاى بنفش کمرنگ است . این درخت از آستارا و ارسباران تا گلى داغلى در جنگلهاى ایزده و نور و زرینگل مازندران می روید. 
۲۴. چنار : رنگ این چوب خاکسترى مایل به صورتى و طرحهاى شبیه نقطهٔ قرمز رنگ دارد و در بستر رودخانه ها و مناطق استپى می روید .

منبع: میز ناهارخوری ، صندلی ناهارخوری ، میز و صندلی کودک ، سیسمونی کودک ،دکوری منزل ، مبل راحتی ،لوستر مدرن ، چراغ مطالعه 





:: بازدید از این مطلب : 324
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 دی 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: