آشنایی با ماشین های سوراخکاری و مته زنی
نوشته شده توسط : پویا عماد

ماشین های سوراخ زنی پیشرفته روز سرعت تولید را افزایش داده اند. با حضور نسل جدیدی از ماشین آلات CNC سوراخ زن و ماشین آلات خودکار که توسط تولیدکنندگان عرضه شده اند، دخالت انسان در تولید در آینده ای نزدیک به صفر می رسد.
برای عملی ساختن طرح و نقشه، قرار دادن انواع اتصالات در یک محصول چوبی حائز اهمیت زیادی است و برای اجرای آن پیش از هر چیز به ابزارآلات کامل نیاز است. یک دریل قوی یا یک ابزار دستی بی سیم، وسایلی هستند که در اینجا به ذهن می رسند. اگرچه برای کاربرانی که با ایجاد اتصالات در حجم وسیعی از تخته ها یا صفحات چوبی سر و کار دارند، مته فشاری یا همان دستگاه دریل بهترین گزینه است. یک نفر با یک مته فشاری می تواند تعداد زیادی سوراخ را با دقت و به طور مداوم ایجاد کند و حتی سوراخ های با قطر بیشتر را نیز به طور همزمان ایجاد کند.
ماشین های دریل می توانند به صورت نیمکتی یا ایستاده بسته به نیاز سوراخ کاری روی تخته ها در محل کارخانه یا کارگاه نصب شوند. این موضوع به قطر سوراخ هایی که قرار است ایجاد شود نیز بستگی دارد. ماشین آلات و ابزار آلات کار با چوب بسیار متفاوتند. ابزارآلات معمولی کار با چوب، قابل حمل و ارزان تر هستند و البته برای کارهای ساده و کاربردهای در محل مصرف یا اصطلاحا پای کار استفاده می شوند.
به هر حال هنگامی که تغییرات در کار زیاد است یا اصطلاحا به انعطاف پذیری بیشتری نیاز است ابزار آلات چوبی از ماشین آلات سودمندتر هستند چرا که آنها معمولا در محل مشخصی استقرار یافته اند و این مساله نوعی محدودیت به حساب می آید.
دریل های چند سره شما را قادر می سازند تا همزمان سطح افقی و عمودی قطعه کار را سوراخ زنی کنید که باعث صرفه جویی وقت در کارخانه ها می شود.

بدعتی تازه در نوآوری
نوآوری های به کار رفته در ماشین آلات در طول دهه گذشته، پیشرفت زیادی را در زمینه سرعت کار و سرعت پاسخگویی به نیاز مشتریان، به وجود آورده است. این روزها ماشین های CNC که در آنها هم فرز و هم دریل وجود دارد بسیار معمول است. فرزها اغلب به همراه مته های سوراخ کاری و 45 عدد یا بیشتر از دریل ها ترکیب شده اند و همگی توسط یک نرم افزار کنترل می شوند. این موضوع سبب می شود تا کار با نهایت دقت و بدون هیچ گونه مشکلی صورت پذیرد، در حالیکه عمق و فاصله سوراخ ها از همدیگر نیز به خوبی رعایت شده است. انواع مختلفی از ماشین آلات برای انجام کارهای کوچک، متوسط و بزرگ به لحاظ حجم تولیدی کارخانه ها در بازار موجود است و برندهای مشهور در این زمینه تمرکز خود را بر روی افزایش کارایی و انعطاف پذیری نسل آینده ماشین هایشان معطوف ساخته اند. برای کارخانه های کوچک، ماشین های با سر ترکیبی از دریل و اسپیندل با تعداد 21 یا 27 اسپیندل در قیمت های مختلف و رقابتی در بازار موجود است. اغلب مشاهده شده است که فروش کیفیت خوب در ماشین های دریل ساده به واحدهای کوچک در قیمتی یکسان با کالاهای رقیب برای فروشنده آسان است. ماشین های دریل که یک درجه پیشرفته تر محسوب می شوند، معمولا با چند سر شامل 3، 4، 5 و یا بیشتر بسته به نیاز مصرف کننده تولید شده و در بازار موحود می باشند.  
 
ماشین های دریل چند سر: سرعت و انعطاف پذیری
وقتی ما می گوئیم یک ماشین دریل چند سر، این بدان معنی است که ماشین می تواند همزمان سطح افقی و سطح عمودی قطعه کار را دریل کند که در واقع باعث صرفه جویی زمانی می شود. این قابلیت همچنین این انعطاف پذیری در کار را ارائه می دهد که بتوانید از هر قطعه دریل شده در یک مجموعه یا سری کاری از قطعات استفاده کنید تا درپای کار آنها را با قطعات متناظر به همدیگر متصل کنید. این مزیت در دریل های ساده وجود ندارد.
به علاوه، افرادی که در محل نصب کار، اجرای طرح یا نقشه را بر عهده دارند، نیاز دارند تا قطعات مرتبط با یکدیگر را به درستی تشخیص دهند و ترتیب نصب و اجرای کار را نیز مد نظر قرار دهند، در غیر اینصورت زمان زیادی تلف خواهد شد و فشار کاری زیادی نیز ایجاد خواهد شد.
این مشکل با برچسب های چاپ شده مرتفع شده است. بر روی آنها اطلاعاتی مانند تعداد، اندازه، شماره و اسم پروژه و سایر اطلاعات ضروری چاپ می شود. این برچسب ها بر روی قطعات کار چسبانده شده و بعد از نصب در محل مربوطه به راحتی از روی آنها جدا می شوند.
 
پیش به سوی دیجیتال
ماشین های دریل چند سر به طور معمول به صورت دستی در دو محور X و Y حرکت داده می شوند. این جهت ها با نوارچسب هایی و در برخی دیگر از ماشین ها با نوشته هایی مشخص شده اند.
البته امروزه این پروسه با LCD یا نشانگرهای دیجیتال نمایش داده می شود که زمان کار را کاهش می دهد. هنگامی که ابعاد و محل بر روی هد ها مشخص شود و روی محورها ثابت شود، دیگر تقریبا توسط هر شخصی قابل هدایت خواهد بود.
 
مزایای ماشین های نقطه به نقطه
هنگامی که سخن از یک سوراخ خالص یا یک ابزارکاری ساده به میان می آید هیچ چیزی نمی تواند با ماشین های نقطه به نقطه رقابت کند. تطبیق پذیری این ماشین آنها را بی رقیب ساخته است. با سرعتی معادل 1000 تا 2000 اینچ در دقیقه. این سرعت ها دو برابر سرعت های ماشین های CNC هستند. هنگامی که سوراخ کاری روی تخته ای به ضخامت 25 میلیمتر مد نظر باشد، یک ماشین نقطه به نقطه یک انتخاب خوب است. این ماشین نه تنها سریع است بلکه گزینه های دیگری نیز دارد مثل پدهای وکیومی برای تثبیت قطعه کار، ابزارهای حرکت دهنده، چند محوره بودن، سیستم تعویض ابزار اتوماتیک و چند ایستگاهه بودن از دیگر مزایای این دستگاه محسوب می شود.
 
ابتکار مرزی ندارد
کمپانی هایی مانند Biesse و SCM و کمپانی های کوچکتری مانند Vitap در ایتالیا ماشین های دریلی طراحی کرده اند که بر پایه نرم افزار کار کرده و می تواند با سرعت های واقعا بالایی کار کنند. ابعاد تخته و موقعیت سوراخ ها به سادگی به کامپیوتر داده می شود. در برخی از ماشین ها، تخته از یک سو وارد دستگاه شده و از سوی دیگر نیز خارج می شود و بعضی مواقع نیز از همان جهتی که وارد شده اند خارج می شوند.
اگرچه به نظر می رسد انتظار مصرف کنندگان پایانی ندارد و هیچ زمان نمی توان آنان را از دستاوردهایی که تکنولوژی های مدرن به آنها ارائه می دهد، به واقع خشنود ساخت.
آخرین مشکلی که کارخانجات با ظرفیت بالا با آن مواجه شده اند مساله قابلیت این ماشین ها در کار بر روی تنها دو روی قطعه کار است که در نتیجه پروسه تولید را کندتر می کند. یک نفر در این رابطه پیشنهاد داد: چه میشد اگر می توانستیم همزمان سه طرف از کار را سوراخ زنی کنیم، در حالیکه همزمان تراش هم می دادیم؟
در پاسخ به این چالش Biesse با مدل SKIPPER یعنی ماشینی که دارای 79 مته در هر دو سوی بالا و پائین خود دارد و یک سیستم گیره خودکار نیز دارد به میدان آمده است. تخته ها به سوی هد مته و بر روی یک نقاله با سرعت بالا کشیده شده و خودشان را با سرعت تطبیق می دهند. در این حالت دو تخته می تواند پشت سر هم وارد شده و از زیر و رو دریل شوند. ماشین همچنین یک سر متقارن در زیر میز نیز دارد.



:: بازدید از این مطلب : 358
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 شهريور 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: