بانکداری اختصاصی
نوشته شده توسط : پویا عماد

بانکداری اختصاصی، (به انگلیسی: Private banking) به طیف وسیعی از خدمات مالی و غیر مالی با کیفیت بالا برای مشتریان ثروتمند و افراد خانواده آنها اطلاق می‌شود، که توسط بانک‌ها ارائه می‌گردد.

ویژگی اصلی "بانکداری اختصاصی" بیشتر به کیفیت و نحوه ارائه خدمت بر می‌گردد، نه به خود خدمت. اگر چه امروزه بانک‌ها اقدام به ارائه خدماتی نظیر حسابداری، وکالت، کارگزاری، سرمایه‌گذاری، بیمه و مشاوره مالی که ارتباط زیادی با بانک نداشت نیز، می‌پردازند.

این بانک­ها با بررسی دقیق بازارها مبتنی بر میزان و منشا ثروت در مناطق گوناگون، مشتریان هدف خود را انتخاب می‌کنند و با ارائه خدمات متنوع و با کیفیت به آنها، سعی در افزایش میزان سودآوری هر مشتری دارند.آیین نامه وصول مطالبات

خدمات سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی در سراسر دنیا بخش عمده تشکیل دهنده خدمات این بانک هاست. با توجه به ماهیت تخصصی این خدمات و تحلیل­های پیچیده مورد نیاز جهت کاهش ریسک و افزایش بازده سرمایه­گذاری، این بانک­ها از پرسنل کارآزموده در بخش تحقیقات بازاریابی خود بهره می‌جویند.

نقش بانکداری اختصاصی در ایجاد درآمد در بانک‌ها می‌تواند متفاوت باشد، اما در برخی از بانک‌های منطقه خاورمیانه و اروپا این واحد در حدود نیمی از درآمد زایی بانک را به خود اختصاص داده است.

 

تاریخچه

بانکداری اختصاصی پدیده‌ای نو در جهان نیست. پیشینه این خدمت در کشورهای سوییس و بریتانیا حداقل به ۲۰۰ سال پیش برمی‌گردد. در سه دهه اخیر نیز بانکداری اختصاصی شکل نوین به خود گرفته و در تمام جهان ارائه می‌شود.

سوییس قطب بانکداری در جهان بوده و خدمت بانکداری اختصاصی را در همه جهان گسترش داده است، هم‌اکنون با جهانی شدن خدمات، بسیاری از بانک‌ها به این مقوله پرداخته‌اند. هر بانک بسته به استراتژی‌ها و اهداف خود تعریف متفاوتی از بانکداری اختصاصی و مشتریان هدف دارد، همچنین منطقه‌ای که این خدمت در آن ارائه می‌شود در تعریف و اختصاصی کردن این تعاریف نقش بسزایی دارد، ولی همه بانک‌ها بر این امر توافق دارند، که بانکداری اختصاصی؛ یعنی ارائه خدمات خاص به مشتریان ویژه.

بانک‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به علت تغییرات اقتصادی جهان همواره در خطر هستند، ازاین‌رو با ارائه خدمات متفاوت تلاش در کاهش ریسک داشته و در مواقع کاهش سود و افزایش رقابت در بانکداری حوزه حیات خود را با بانکداری اختصاصی تضمین می‌کنند.حقوق بانکی

مهم‌ترین مسئولیت بانک‌ها در ارائه خدمات بانکداری اختصاصی، شناخت و ارزیابی ریسک سرمایه‌گذاری و مدیریت سرمایه‌گذاری است.

هدف از مدیریت ریسک، کاهش خطرات ریسک مرتبط با پروژه موردنظر است، البته تا حدی که از طرف جامعه قابل توجیه و قابل برنامه‌ریزی باشد.دوره وصول مطالبات

رتبه‌بندی یورومانی

فهرست زیر توسط یورومانی تنظیم شده، که بزرگترین ارائه‌کنندگان خدمات بانکداری اختصاصی در جهان را، در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ رتبه‌بندی کرده است.

 




:: بازدید از این مطلب : 316
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مرداد 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: