5 اشتباه امنیتی متعارف که می توانند حریم خصوصی و پول شما را به خطر اندازند
نوشته شده توسط : پویا عماد

تا چه حد آسیب*پذیرید؟ از هرکس که می*خواهید بپرسید که آیا زمانی که مورد حمله قرار گرفت، غافلگیر شده*است؟ مطمئن باشید که جوابش مثبت است. در بیشتر موارد دزدها شب هنگام که خوابید حمله می*کنند؛ دلیل کاملا واضح است! درست زمانی که کمترین هوشیاری و آمادگی را دارید. اما حتی هنگامی که بیدارید هم ممکن است کاری کنید که امنیت شما را به خطر اندازد، به طوری که در واقع از هکرها دعوت می*کنید تا به شما آسیب برسانند.


حریم خصوصی و پول مسلما مهمترین چیزی هستند که معنای امنیت را کامل می*کنند. همه* ما می*خواهیم از هویت مان، حریم خصوصی مان، و در نهایت از پول*های مان محافظت کنیم. هیچ کس دوست ندارد روزی که حساب بانکی خود را چک می*کند در عین ناباوری عدد صفر را ببیند!

در مقاله* پیشِ*رو مهمترین اشتباهات امنیتی که ممکن است توسط تمامی کاربران رایانه در سراسر جهان انجام شوند را بررسی خواهیم کرد. غفلت از هرکدام، حفره*ای آسیب*پذیر به روی افراد سودجو باز خواهد کرد و گامی*ست به سوی از دست رفتن هویت، حریم خصوصی و سرمایه*تان.

اشتباه اول: عدم به روز رسانی ضد بد افزار (Anti-Malware)
این یکی از شایع*ترین نکات امنیتی ا*ست که معمولا دیده می شود: یک برنامه ضد بدافزار نصب کنید و آن را به روز نگه*دارید! دقیقا در عین مهم بودن این نکته، خیلی*ها آن را نادیده می*گیرند. اگر در حال خواندن این مقاله هستید و هیچ برنامه* ضد ویروس یا ضد بدافزاری روی رایانه*تان نصب نیست، بی*درنگ خواندن را کنار بگذارید و همین حالا آن*ها را نصب کنید! در اینترنت می توانید انواع مختلف ضد بدافزارهای عالی و البته رایگان را بیابید.
البته که داشتن یکی کفایت می*کند! به شرط اینکه مرتبا آن را به روز نگه*دارید. اکثر این نرم*افزارها طبق برنامه* زمان*بندی مشخصی به روز رسانی می*شوند. پس هیچ*وقت جلوی آپدیت شدن آن*ها را نگیرید. زیرا اگر چنین کاری کنید همان بهتر که اصلا ضد بدافزاری نداشته باشید!

اشتباه دوم: عدم استفاده از فایروال
تعداد کسانی که از ضد بدافزار استفاده می*کنند کم است. تعداد کسانی که هم از ضد بدافزار و هم از فایروال استفاده می*کنند کمتر! ممکن است بپرسید "آیا باید از هر دو آن*ها استفاده کنم؟" و جواب کاملا روشن است: "بله!". فایروال و ضد بدافزار به هیچ*عنوان یکی نیستند! آن*ها دو هدف کاملا متفاوت دارند و از همین جهت شما باید از هر دو برای امنیت بیشتر استفاده کنید.
این طور فکر کنید که فایروال نرده*های مزرعه* شما هستند و ضد بدافزار، اسلحه ای در دستان تان! نرده جلوی بسیاری از مزاحمان را می گیرد. ولی ممکن است رخنه*هایی داشته باشد که بعضی میهمانان ناخواسته بتوانند از آن عبور کنند و مجبور باشید خو***ن شخصا وارد عمل شوید.
دقیقا مانند مثال بالا، یک فایروال می*تواند خیلی از ناخواسته*ها را دور کند، ولی وقتی که یک تروجان یا ویروس خاصی پیدا شود، میدان را خالی می*کند و اینجاست که ضد بدافزار بدر***ن می*خورد.

اشتباه سوم: عادت*های ایمیلی غیر ایمن
بعد از چندین و چند سال، و پس از ورود وبلاگ*ها و شبکه*های اجتماعی و دیگر چیزها، هنوز هم ایمیل پرمصرف*ترین راه ارتباطی در دنیای مجازی است و از همین*رو پرمصرف*ترین راه برای کلاه*برداران! این روزها از دست دادن خیلی چیزها با یک ایمیل تقلبی بسیار شایع است.
از کلاه*برداری*های فیشینگ دوری کنید! یاد بگیرید که چگونه آن*ها را بشناسید و در دام شان نیفتید. وقتی ایمیلی ناخواسته و ناشناس گرفتید که به نظر عاری از جزئیات آشناست، اصلا بازش نکنید. اصلا جوابش ندهید. مستقیما آن را پاک کنید. سوالی که پیش می*آید این است که اساسا چگونه این ایمیل*ها را بشناسیم؟! اولین راه این است که دنبال شماره تلفن*ها و نشانی*های تقلبی بگردید. تکرار برخی کلمات و قواعد دستوری راه دیگر لو رفتن این دست ایمیل*ها است. و راه دیگر هم شک کردن به فرستنده* ناشناس است.

اشتباه چهارم: رمزهای عبور غیر هوشمندانه

بله! رمزعبور از همه چیز مهم*تر است. دقیقا همان چیزی که هنوز هم خیلی*ها توجه باید و شاید به آن نمی*کنند و هنوز هم تعداد کسانی که از 123456 استفاده می*کنند باور نکردنی*ست! زمانی که در حال تایپ رمزعبورتان برای ورود به فیسبوک هستید، به هیچ*وجه به میزان امنیت آن توجهی ندارید و فقط به این فکر می*کنید که بعد از ورود به فیسبوک چه می*خواهید بکنید.

جالب اینجا است که آن عبارت فقط رمزعبور فیسبوک*مان نیست! از همان برای جیمیل هم استفاده می*کنیم. مسئله به این*جا ختم نمی*شود. همان رمزعبور خیلی اتفاقی رمزعبور حساب کاربری انجمن مورد علاقه*مان هم هست. مشکل دقیقا همین*جاست. استفاده از یک رمزعبور واحد برای تمام زندگی مجازی*مان. فکر کنید که کلید خانه*تان با کلید محل*کارتان، گاوصندوق*تان و حتی ماشین*تان یکی باشد. مضحک است!
و اما راه حل عاقلانه. استفاده از کلیدهای متفاوت برای درهای متفاوت. اما فقط این نیست. اگر امنیت بیشتر می*خواهید، هر 6 ماه یک*بار کل قفل ها را عوض کنید.


اشتباه پنجم: پخش کردن اطلاعات شخصی
تاکنون در فیلم*های کمدی و خنده*دار دیده*اید که شخصی از روی ناآگاهی اطلاعاتی بسیار مهم را فاش کند؟ ممکن است بر روی پرده* سینما بسیار خنده*دار باشد؛ ولی وقتی در زندگی واقعی اتفاق بیفتد ...
در دنیای بازی*های رایانه*ای، معمولا هکرها دقیقا نزدیک*ترین افراد به شخص صاحب حساب هستند. رمزتان را به آن*ها می*دهید تا آن*ها هم بتوانند بازی کنند. در اول همه چیز طبق روال عادی است. ولی بعد از مدتی هر چه دارید به باد می*رود. تا وقتی که در دنیای بازی و سرگرمی باشد، ممکن است چندان هم مهم نباشد، ولی وقتی همین اتفاق برای جیمیل، فیسبوک و سایر حساب*های کاربری*تان بیفتد دیگر نمی*توان با بیخیالی از آن گذشت.
یا شاید بسیار تصادفی شماره کارت بانکی*تان را به کسی نشان بدهید و اصلا هم برای تان مهم نباشد؛ چون او دوست شماست. ولی هیچ*وقت آن*قدرها هم مطمئن نباشید.
بهترین راه این است که هر چیزی را که به نظرتان شخصی و خصوصی است، خصوصی و محرمانه نگه*دارید. مثل رمزهای عبور، تلفن، آدرس، شماره*ی کارت بانکی و ...


هرکدام از موارد یاد شده در این مقاله می*توانند تمام زندگی شما را نابود کنند. ممکن است پیش از این اطلاعات مهمی را به دیگران نشان داده باشید و یا از رمزعبوری که 10 سال پیش انتخاب کرده بودید، هنوز هم استفاده می*کردید و هیچ اتفاقی هم برای تان نیفتاده باشد. چه خوب! مایه* شادمانی*ست که تا این حد خوش شانس هستید. ممکن است ساعت*ها درب خانه*تان را سهوا باز گذاشته باشید و هیچ اتفاق بدی هم نیفتاده باشد. اما آیا این کار عاقلانه است؟

از این اشتباهات بپرهیزید و مطمئن باشید که اگر مراقب باشید، هیچ اتفاقی برای تان نمی*افتد. ایمن بمانید!

 





:: بازدید از این مطلب : 319
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 ارديبهشت 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: