پرده‌ ها در منزل
نوشته شده توسط : پویا عماد

 

پرده‌ ها در منزلدر میان لوازم دکوراسیونی خانه، پرده از جمله عناصری است که با توجه به نیاز به صرف هزینه کمتری برای تعویض آن نسبت به بقیه لوازم خانه، در لیستی که هر چند سال یک بار با هدف ایجاد تنوع برای انجام تغییر و تحولات قبل از سال نو ترتیب داده می‌شود، معمولاً در صدر قرار می گیرد.در یک تقسیم بندی اصولی و کلی، پرده های هر فضایی نیازمند دارابودن مشخصاتی هستند که در زیر به پاره‌ای از آنها همراه با فضاها به تفکیک اشاره خواهد شد.
● آشپزخانه: میز و صندلی کودک ، 
برای فضای آشپزخانه معمولاً پرده‌های ساده و یا طرح دار با نقش‌های مرتبط با این فضا که معمولاً گل ها و میوه ها هستند انتخاب می‌شوند. حال ممکن است این نقش‌ها در بافت پارچه بوده و یا در قالب گلدوزی و یا تکه دوزی بر روی پرده ساده دوخته شوند. ولی در انتخاب پرده آشپزخانه رعایت دو نکته همواره توصیه می شود:
۱) هنگامی که تصمیم می گیرید از پارچه های رنگی ساده و یا طرح دار استفاده کنید و رنگ کابینت‌ها و کاشی ها و به طور کلی لوازم موجود محدودیت کاربرد رنگی خاصی را برای شما ایجاد نمی کنند سعی کنید از پارچه‌هایی با رنگ‌های زرد، سبز، نارنجی، قرمز و یا از ترکیب آنها در یک پالت رنگی طرح دار انتخاب کنید.
این گونه رنگ‌ها جزء خانواده رنگ‌های گرم بوده و نه تنها محیط شادی را برای خانم خانه پدید می‌آورد، خاصیت اشتهاآوری داشته و در واقع در تقسیم بندی رنگ‌های خوردنی جای می‌گیرند.
۲) از آنجا که در فضای آشپزخانه چربی، دوده حاصل از سرخ کردن و به طور کلی پختن غذا وجود دارد، پرده این قسمت از خانه زودتر از بقیه قسمت‌ها کثیف شده و نیاز به شست وشوی مکرر دارد. بنابراین پارچه ای انتخاب کنید که در برابر این نوع شست وشو ها مقاوم باشد.
● اتاق خواب:
انتخاب پرده برای اتاق خواب به عوامل مختلفی شامل سن، جنس، روحیه، علایق و سلایق و به طور کلی خصوصیات صاحب و یا صاحبان اتاق بستگی دارد.
به عنوان مثال اگر از یک کودک در انتخاب پرده اتاقش نظرخواهی کنید به طور قطع به وجود پرده ای نقشدار آن هم با طرح مورد علاقه اش اصرار می ورزد حال آنکه این خواسته از طرف یک نوجوان ممکن است در قالب رنگ و مدل دوخت مطرح شود.سیسمونی کودک ،دکوری منزل ،
علاوه بر آن از آنجایی که در اتاق خواب عناصر پارچه ای دیگر همچون روتختی و متعلقات آن شامل کوسن ها، کلاهک آباژور و غیره وجود دارد، حفظ هماهنگی بین رنگ و نقش آنها و پرده از جمله مسائلی است که هنگام انتخاب پرده می بایست، مورد توجه قرار گیرد. مبل راحتی ،لوستر مدرن ، چراغ مطالعه
بسیاری از افراد برای دستیابی راحت تر به چنین نتیجه‌ای یک و یا چند پارچه هماهنگ را برای کلیه عناصر پارچه ای اتاق خواب انتخاب کرده و تحولی کلی را در این محیط پدید می آورند.
ولی لازم به یادآوری است که معمولاً پرده های متعلق به فضای اتاق خواب از نقش و طرح و حتی رنگ بیشتری نسبت به دیگر فضاها برخوردار هستند ولی مهم این است که هنگام انتخاب طرح و رنگ تاثیرات ناشی از آنها را بر روی روحیه خود و فرزندانتان و اساساً کاربرد فضا که محیطی است جهت آر امش و استراحت در نظر بگیرید. 
انتخاب رنگ‌های بسیار تند و گرم اگرچه ممکن است با حفظ هماهنگی در کلیه لوازم محیط در وهله اول فضای زیبایی را ایجاد کند ولی تاثیر آن در رفتار و روحیه افراد آن اتاق به خصوص در مورد بچه ها به سرعت جلوه گر خواهد شد.پس آشنایی با رنگ ها و تاثیرات ناشی از آنها می تواند بسیار کمک کننده باشد.
● اتاق پذیرایی:
از آنجایی که این فضا یک مکان رسمی است و با توجه به اینکه ما ایرانیان اصولاً مهمان نواز بوده و بهترین ها را برای مهمانانمان خواسته ایم، پرده های متعلق به این محیط نیز به لحاظ جنس پارچه، طرح، مدل و حتی ارزش مادی معمولاً با بقیه فضاهای خانه متفاوتند. 
در چنین فضاهایی اغلب از تلفیق دو یا حتی سه پارچه هماهنگ به لحاظ طرح و رنگ استفاده می کنند. در واقع در اکثر مدل ها پارچه ای نازک از جنس تور و یا حریر برای پوشش کل پنجره اختصاص یافته و در صورت دلخواه پارچه های ضخیم به عنوان والان و یا دکور و یا حتی هر دو بخش دیگری از این ترکیب را تشکیل می دهند.
نکته اینجا است که رنگ های مورد استفاده در چنین فضاهایی معمولاً از میان رنگ های خنثی همچون کرم، شیری، سفید، طلایی کمرنگ انتخاب شده و طرح های آن نیز تک گل هایی از خود پارچه و یا گل برجسته از نخ‌های مختلف و یا نوار روبانی هستند ولی در پایان ذکر این توصیه ضروری است که در چنین فضایی اگرچه محدودیت‌هایی همچون حفظ هماهنگی با دیگر لوازم دکوراسیونی شامل فرش، مبلمان، تابلو و غیره وجود دارد ولی می توان قالب ها را شکسته و همزمان با در نظر گرفتن موارد فوق و همچنین اصول دکوراسیونی دست به ابتکاراتی متفاوت تر زد.
به عنوان مثال کاربرد انواع پارچه های سنتی و سوزن دوزی شده و ترکیب آنها با یکدیگر چه در حالت دوخته شده و چه بدون دوخت در ترکیبی مدل دار کنار همدیگر به همراه روبان و نخ های کنفی به عنوان پرده را می توان از این جمله برشمرد
 میز ناهارخوری ، صندلی ناهارخوری ، 




:: بازدید از این مطلب : 288
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 فروردين 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: