تنها در آشپزخانه قسمت اول
نوشته شده توسط : پویا عماد

 

تنها در آشپزخانهآشپزخانه مكانی است كه در آن آشپزی می‌كنیم. با این حال مسیر كوچكی كه در وسط اغلب آشپزخانه‌ها وجود دارد، یادآور این موضوع است كه آشپزخانه فضایی فراتر از محل طبخ غذاست. مطبخ‌های سنتی امروزه تبدیل به فضا‌های زنده و پرشور شده است...
سال‌ها پیش وقتی هنوز فضایی در خانه‌ها به نام آشپزخانه وجود نداشت، غذا در فضایی باز روی آتش آماده می‌شد. بعدها این آتش را به وسط كلبه‌ها انتقال دادند و از آنجا كه در فصل سرما این آتش هم تنها گرمابخش خانه بود و هم وسیله طبخ غذا، تمامی اهل خانه برای ساعتی هم كه شده دور تا دور آن جمع می‌شدند و گفتگو می‌كردند. با پیدایش خانه سنگی، این آتش‌های روباز تبدیل به كوره شد، كمی بعد مكان‌هایی به نام آشپزخانه به وجود آمد. در قدیم آشپزخانه و سالن غذاخوری از هم جدا بودند ولی با این حال از جمله مهم‌ترین فضاهای خانه شمرده می‌شدند چون تنها مكان‌هایی بودند كه تمامی اعضای خانواده در ساعتی معین در آن جمع می‌شدند.
● آشپز و آشپزخانه
در خانه‌های قدیمی به طور معمول آشپزخانه فضایی جدا از اتاق‌ها و بسیار بزرگ‌ بود اما امروزه در خانه‌های مدرن، آشپزخانه دیگر فضایی دور از دید مهمان‌ها نیست بلكه تقریبا تبدیل به مركز و محور خانه‌ها شده است. امروز دیگر آتش را در محفظه‌ای فرورفته در داخل دیوارها نمی‌سازند بلكه گاز به مكانی در وسط آشپزخانه انتقال یافته است.
به این ترتیب آشپز به راحتی با تمامی افراد خانه‌ ارتباط برقرار می‌كند و در عین حال كه مهمان‌ها در اتاق پذیرایی و رویمبل راحتیاستراحت می‌كنند، وی در آشپزخانه‌ای كه به اصطلاح امروزی به آن اوپن می‌گویند، آشپزی می‌كند. آشپز در آشپزخانه‌های مدرن قرن ۲۱ نه‌تنها تمامی خانه بلكه بیرون را هم می‌تواند ببیند. در بیشتر ساختمان‌های نوساز، از آشپزخانه‌ و سالن غذاخوری پنجره‌ای به سمت بیرون باز شده تا آشپز یا دیگر اعضای خانواده بتوانند با محیط بیرون ارتباط برقرار كنند.
● زیبایی در كنار كارآمدی
بیشتر اوقات ما تلاش می‌كنیم تا فضایی كه در آن زندگی می‌كنیم، به‌خصوص فضاهایی كه مدت بیشتری را در آنها می‌گذرانیم، طوری باشد كه علاوه بر زیبایی و كارآمدی، خسته‌كننده نباشند. آشپزخانه از جمله همین فضاها استمیز ناهارخوری و صندلی ناهارخوریمناسب نیز تاثیر بسزایی دارد.




:: بازدید از این مطلب : 341
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 فروردين 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: