اصول چاپ چهار رنگ
نوشته شده توسط : پویا عماد

اصول چاپ چهار رنگ:
چاپ رنگي بر اساس سه رنگ اصلي يا اوليه که عبارتند از زرد، مژنتا و سايان که مجموعه تقريبا نامحدودي از رنگها را ايجاد ميکنند بنا نهاده شده است. در اين مجموعه رنگ چهارمي را نيز اضافه ميکنند که رنگ مشکي است. از اين روست که به روش چاپ چهار رنگ هم ميگويند.

تفکيک رنگ:

اولين قدم در هر سيستم چاپ رنگي تفکيک رنگ است. در اين مرحله به وسيله عکاسي،پيمايش الکترونيکي يا اسکنر، و يا نرم افزارهاي رايانه اي نسبت به تفکيک رنگ (Color Separation) اقدام ميکنيم. با جدا کردن رنگهاي مختلف طرح و تهيه رنگهاي قابل قبول براي چاپ، چهار فيلم تک رنگ به دست ميآيد.

طيف رنگ:قیمت چاپ ، مجتمع چاپ ، چاپخانه ، چاپ ، چاپ افست ،بسته بندی ، چاپ کاتالوگ ، چاپ مجله

طيف رنگ عبارت است از محدوده کامل طول موجهاي مرئي، که از طول موج بلند (قرمز) تا طول موجهاي کوتاه (بنفش) را شامل ميشود. بطور کلي رنگهايي که در طبيعت وجود دارند و داراي طيف رنگي ميباشند، با طيف رنگي موجود در صفحه نمايش و آنچه محصول چاپ است متفاوتند و هريک داراي محدوده رنگي يا گاموت مخصوص به خود است.


رنگهاي افزايشي (Additive Primaries)
رنگهاي قرمز، سبز و آبي چون به يکديگر افزوده شوند رنگ سفيد به وجود ميآيد. از اين جهت به اين رنگها رنگهاي افزايشي يا رنگهاي اوليه ميگويند.

رنگهاي مکمل:
رنگهاي مخالف هريک از اين سه رنگ را رنگهاي ثانويه مينامند.هريک از رنگهاي ثانويه به ترتيب از دو رنگ اوليه تشکيل ميشود. رنگهاي ثانويه عبارتند از سبز، آبي (سايان)، سرخ آبي (مژنتا) و زرد. معمولا رنگهاي نيم سايه اي ترام (Halftone Color) در چاپ، از شبکه اي از نقاط رنگي (سايان، مژنتا، زرد و مشکي) با اندازه هاي مختلف تشکيل شده اند. هر شبکه از نقاط، داراي زاويه اي خاص ميباشد که به آن زاويه ترام ميگويند.

رنگهاي کاهشي:
در اين سيستم از ترکيب رنگهاي سايان، مژنتا، و زرد که رنگهاي اصلي محسيوب ميشوند رنگهاي ديگر (رنگهاي فرعي) بر روي کاغذ ساخته ميشوند.



رنگهاي فرآيندي:
رنگهاي فرآيندي رنگهاي توليد شده از 4 رنگ اصلي ميباشند (4 مرکب رنگهاي اصلي) که با درصدهاي مختلف از صفر تا 100 درصد چاپ ميشوند. از ترکيب و در کنار هم قرار گرفتن درصدهاي مختلف چهار رنگ اصلي، درصدهاي مختلفي از رنگهاي جديد به دست ميآيد.




:: بازدید از این مطلب : 300
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 فروردين 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: