پنجره ای تازه به سوی طراحی داخلی
نوشته شده توسط : پویا عماد

 

پنجره ای تازه به سوی طراحی داخلیسال هاست که مراکز طراحی دکوراسیون می کوشند تا با ارائه راهکارهای متنوع به مخاطبان خود بفهمانند که می توان در فضایی غیرمشابه با آنچه در آن هستند، زندگی کنند. گرافیک محیطی تنها به طراحی بیلبورد و پوستر های تبلیغاتی که هدف شان فقط تشویق مخاطب به خرید کالاست محدود نمی شود. طراحی محیطی یک هنر هدفمند است که می تواند زبان مشترک بین آدم ها باشد. بررسی زبان تصویر در زمان های دور به خوبی نشان می دهد تصویر برای مقاصد گوناگون و آسان کردن ادراک مسائل برای مخاطب یا ساده تر منفصل کردن مفاهیم و برقراری ارتباط توسط آدمی ترسیم شده است.
 
از این رو می توان گفت طراحی داخلی هم می تواند زبان مشترک آدم هایی باشد که قرار است در یک خانه یا محیط اداری مدتی را با هم سپری کنند. طراحی داخلی مجموعه دانشی است که با عناصری نظیر رنگ، فرم، بافت و نور باعث بهینه سازی فضا ها و دستیابی به مکانی می شود که فرد می تواند در آن فارغ از خستگی ها و فشار های روانی به شکوفایی برسد. بافت و فرم مهم ترین نقش را در طراحی داخلی ایفا می کنند. طراحی داخلی کلاسیک به طور عمده یک سلیقه مردم پسند است و بیشتر مربوط به اصول دکوراسیون قصرهای لویی هاست و در انواع اصیل و دقیق هنوز کاری قابل ستایش است اما دلیل اینکه این نوع دکوراسیون نزد مردم عامه از محبوبیت بالایی برخوردار است مربوط می شود به درک سریع آنها از روی فرم های شناخته شده ای که در ذهن به آنها عادت دارند.
در چنین طرح هایی نمادها تنها بار بصری دارند و به راحتی قابل درک و ارزیابی اند. از طرف دیگر می دانیم که این گونه طرح ها زمانی نشانه ثروتمندی و تعلق به لایه های روشنفکری و بالاتر جامعه بوده است و پزها و مدهای روشنفکرانه همیشه با سال ها تاخیر به زندگی مردم معمولی منتقل می شود. در فرم های مدرن طراحی تنها به آسایش فیزیولوژیک فرد استفاده کننده فکر می شود. فرم ها و حجم ها به شکل عریان، ساختار خود را به نمایش می گذارند و اهدافی عالی و خیالی را دنبال نمی کنند. این گونه است که کار طراحان مدرن به مراتب دشوارتر است.
کشف نشانه های خاطره انگیز در چنین محصولاتی دشوار و پیچیده است و بیش از آنکه تحت تاثیر فرم ها و شکل های کلاسیک باشند دارای علائمی از اندیشه های جدیدند.اساساً در زندگی ماشینی امروز نمی توان پس از چند ساعت کار مداوم و خستگی ناشی از نشستن طولانی مدت روی صندلی های تراموا و تاکسی، مبل های لوکس و سلطنتی را برای استراحت و رفع خستگی برگزید. این مورد تناقض در دفاتر کار هم دیده می شود و با وجود مدرنیسم هنوز کارفرمایانی وجود دارند که در طراحی داخلی دفتر کار مدل سنتی را می پسندند. بیشتر کارفرماهای متمکن به دلیل علاقه خاصی که به داشته های خود دارند برای انگیزش احساس رقابت و احساس قدرت در حیطه خصوصی خود اغلب خانه هایی با طرح های پرنشانه را می پسندند و استفاده از حس های پیچیده (اما فرم های ساده) را به سختی می پذیرند.
شاید به این دلیل که سادگی فرم ها ممکن است مخاطب را در مورد ثروتمندی مالک به شک اندازد، در حالی که طراحی داخلی مدرن بیشتر بر کیفیت فوق العاده مواد، کیفیت بالای اتصالات آنها به هم و ایده جذاب و هنرمندانه تاکید دارد. چون افراد از کار روزمره به خانه باز می گردند و نیاز به آرامش و تسکین خاطر دارند توجه به فرم در چیدمان و معماری داخلی منزل بسیار اهمیت دارد. کاربرد فرم هایی با برش های تند و تیز و نیز رنگ های گرم و تند باعث ایجاد آزار و اذیت بصری و گرفتن آرامش از افراد می شوند. به عبارت دیگر در فضاهای داخل منزل و طراحی دکوراسیون داخلی باید سعی شود از فرم های تیز و خشن و رنگ های خیلی گرم به مقدار زیاد استفاده نشود. معمولاً برای چیدمان داخلی رنگ های ملایم و از نظر ارزشی زیر ۶۰ درصد به کار برده می شود. ایجاد ریتم هم در طراحی داخلی و از بین بردن فضای خشک و کاملاً یکنواخت موثر است. ریتم می تواند در شکل اجسام، رنگ و حرکت آنها ایجاد شود. در ریتم تکراری فرم ها و شکل ها به موازات هم تکرار می شوند که از لحاظ دید بصری دارای انضباط ویژه و رسمی است. 
ریتم گاهی به صورت رنگ و کنتراست های رنگی ایجاد می شود که چشم اندازهای بسیار زیبایی را به وجود می آورد. برای ایجاد ریتم در خانه می توان از پارچه ها، پرده ها و کفپوش هایی که دارای این عنصر هستند استفاده کرد. برای ایجاد ریتم در اتاقی که با میز کنفرانس پر شده باید به منبع نوری توجه کرد و چیدمان را متناسب با نور اتاق انجام داد.نور یکی از نیازهای حیاتی در زندگی روزمره ماست از این رو هنگام طراحی دکوراسیون یک خانه یا حتی پیشتر هنگام ساخت آن باید مورد توجه خاص معمار و سپس دکوراتور هر خانه قرار گیرد. نورپردازی در هر اتاق باید متناسب با ویژگی های معماری آن و نحوه قرارگیری اتاق باشد و ضمن تامین نور مورد نیاز باید با سبک دکوراسیون اتاق نیز هماهنگ باشد. یک نورپردازی خوب بیش از هر چیز به میزان نورگیری اتاق در روز مرتبط است تا دست کم نور مورد نیاز در طول روز را با ترکیبی از نور طبیعی و در صورت نیاز مصنوعی تامین کند. همچنین اندازه و فرم یک اتاق نیز میزان نورگیری طبیعی آن را تحت تاثیر قرار می دهد. چنان که به راحتی می توان مجسم کرد یک اتاق کوچک به نور کمتری نسبت به یک اتاق بزرگ نیاز دارد. فرم اتاق و تعداد و اندازه پنجره ها نیز در این امر تاثیرگذار هستند. میزان نور طبیعی یک اتاق را در واقع می توان نقطه آغاز طراحی یک نورپردازی مناسب برای آن دانست.
هنگام طراحی یک نورپردازی در فضای اتاقی مشخص ابتدا کاربردهای اتاق را در نظر بگیرید. اگر اتاق فضای نسبتاً بزرگی دارد و احتمال می رود برای مصارف گوناگون از قبیل خواندن و مطالعه، استراحت و تماشای تلویزیون مورد استفاده قرار گیرد باید نورپردازی به نحوی باشد که برای هر یک از این فعالیت ها میزان نور مناسب در اتاق تامین شود و همچنین در هر اتاق ویژگی های دکوراتیو را نیز می توان با استفاده از نورپردازی پررنگ تر و دیدنی تر ساخت ضمن آنکه هر سبک دکوراسیونی نیز نوع خاصی از نورپردازی را می طلبد. رنگ دیوارها در یک اتاق نیز می توانند تاثیر چشمگیری روی نور فضا ایجاد کنند. دیوارهایی که رنگ روشن دارند با انعکاس نور از سطح شان فضا را روشن تر نشان می دهند، حال آنکه دیوارهای تیره نور را جذب می کنند و فضا را کم نورتر نشان می دهند. در بحث طراحی داخلی محیط های کاری علم ارگونومیک می تواند راهگشای بسیاری از مسائل باشد. ارگونومیک علم طراحی سازگار محیط و محصولات با کاربران است. ارگونومیک در نظر اول ممکن است آگاهی و علم جلوگیری از صدمات و ناراحتی های پیش بینی نشده معنی شود در حالی که موضوع اصلی آن پیش از بررسی وقوع ضایعه ای، تقویت راحتی و روانی عملکرد است.
این علم از اطلاعات مربوط به علوم آناتومی و فیزیولوژی برای اندازه گیری شاخصه های فیزیکی افراد و پاسخ آنها به محیط بهره می گیرد و تمرکز اصلی آن بر سلامتی و بهره وری قرار دارد. در اداراتی که از موارد و مسائل ارگونومیک تبعیت می کنند، دستورالعمل های ارگونومیکی مخصوص محل کار برای طراحی محیط کاری ارگونومیکی به کار گرفته می شوند. صندلی های ارگونومیک که کاملاً قابل تنظیم باشد برای هر کارمند تهیه می شوند و جاپایی های ارگونومیک مناسب در صورت لزوم وجود خواهند داشت. از طرف دیگر نورپردازی به گونه ای است که لامپ های موجود باعث خیرگی مستقیم یا غیرمستقیم چشم کارمندان نمی شود. صفحه نمایش ها و نگه دارنده های اسناد به گونه ای طراحی می شوند که کارکنان خط مستقیمی برای میدان دید خود داشته باشند. موس های ارگونومیکی، کیبوردهای ارگونومیکی، لوازم اداری ارگونومیکی و کاملاً قابل تنظیم، کارمندان را در خط وضعیت طبیعی قرار داده و در نتیجه صدمات کاری (عضلانی-اسکلتی) ناشی از عدم لحاظ موارد ارگونومیک را از بین می برند.




:: بازدید از این مطلب : 332
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 بهمن 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: