نوشته شده توسط : پویا عماد

بسته‌بندی صدفی یا بسته‌بندی پوسته صدفی نوعی بسته‌بندی است که از یک ظرف یک تکه با حالت لولادار برای نگهداری فرآورده مورد نظر استفاده می‌کنند.

ظرف صدفی که همانند ساختار بدنی صدف دریایی است از دو تکه درب و بدنه ظرف تشکیل شده‌است. جنس ظرف‌های صدفی عموما" از پلاستیک است.

منابع :wikipedia

برچسب:چاپ کاتالوگ



:: بازدید از این مطلب : 309
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 تير 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پویا عماد

سئوی on page چیست؟

محتوای صفحه چیزی است که موجب برتری صفحه سایت در میان سایر وب سایت‎ها‎ می‎شود. این برتری توسط موتورهای جستجو اعلام می‎گردد. یک محتوای خوب باید بتواند به نیازها و تقاضاهای کاربران پاسخ دهد. 
این امر به مانند بازارهای تجارت در سراسر جهان که تولید را بر اساس تقاضا تنظیم می‎کنند، می باشد. بهترین محتوای یک سایت، باید بتواند به تقاضاهای کاربران اینترنتی پاسخ دهد. موتورهای جستجو نیز براساس همین تقاضاها، مجموعه‎ای از قوانین را در نظر می‎گیرند که وب سایت‎ها‎ با رعایت این قوانین، بهترین جایگاه را در نتایج به خود اختصاص می‎دهند. 
سئو on page به این معناست که روند آماده سازی صفحات وب سایت، براساس قوانین موتورهای جستجو صورت می‎گیرد. در واقع با بررسی و کنترل میزان رعایت این اصول در وب سایتها، رتبه بندی انجام میشود. نمونه‎ای از این نوع بهینه سازی را می‎توان در وارد کردن کدهای استاندارد HTML، تگ‎ها‎، قراردادن صحیح و منطقی کلمات کلیدی مشاهده نمود. 

ده نکته کلیدی برای بهبود فرآیند بهینه‌ سازی وب سایت

بهترین تکنیک‎های‎ سئوی on page

-ایجاد مطالب لینک دار 

در صورتی که یک مطلب لینک دار نباشند، از نظر کاربران اینترنتی هیچ تفاوتی وجود نخواهد داشت. در صورتی که باعث میشود، میزان ترافیک سایت کاهش ‎یابد. مطالبی که دارای لینک بیشتر می‌باشند، در موتورهای جستجو قابل یافت شدن هستند. به عبارتی، سنسورهای موتورهای جستجو بصورت کاملاً خودکار این مطالب را شناسایی و در صفحه اول نتایج جستجو، برای کاربران اینترنتی به نمایش می‎گذارند. 

-انتخاب عنوان صفحه 

بعد از اینکه کاربران اینترنتی وارد صفحه سایت می‎شوند انتظار دارند که مطالب بکر، تازه و متمایز از دیگر عناوین باشد. برای انتخاب عنوان مناسب می‎توان به موارد زیر اشاره نمود: 
-علاوه بر عنوان اصلی باید از عناوین فرعی و تگ‎ها‎ نیز استفاده نمود. 

-استفاده از کلیدواژه‎ها‎ به صورت مناسب، منطقی و مرتبط با سایر واژه‎ها‎ استفاده شود. 
-استفاده از برند محصولات در پایان عنوان اصلی صفحه 
-تعداد کاراکترهای عنوان اصلی صفحه نباید خیلی طولانی باشد، زیرا موجب کاهش رتبه سایت می‎گردد. 
-عنوان اصلی و سایر عناوین فرعی درون متنی باید واضح، روشن، بدون ابهام و رسا باشند و در صورت نیاز از علامت‌های نوشتاری به منظور درک بهتر مطلب استفاده نمود. 
-عناوین باید با متن اصلی کاملاً منطبق باشد. 
-استفاده از خط عمودی در زیر عنوان اصلی، موجب مرتب شدن آن می‎شود. 

-توضیحات متا 

توضیحات متا شامل سه خطی است که در زیر عنوان سایت، در نتایج جستجو ظاهر می‎شود. این توضیحات هر چقدر جذاب، تازه و نو باشد و به نوعی با کلمات کلیدی مرتبط باشد، مطلوب‎تر خواهد بود. 
کاربران اینترنتی بعد از توجه به عنوان صفحه سایت، توضیحات متا را مطالعه می‎نمایند و در صورتی که با خواست و تقاضای آنها مطابقت داشته باشد، بر روی صفحه سایت کلیک می‎کنند و به عنوان بازدیدکننده وارد سایت می‎شوندبه همین دلیل باید روشن، واضح و چکیده‌ای از محتوای صفحه باشد تا جستجوگر را برای انتخاب بهتر یاری نماید. 

ده نکته کلیدی برای بهبود فرآیند بهینه‌ سازی وب سایت

-انتخاب کلمات کلیدی 

برای ایجاد یک محتوای خوب با توجه به سئوی داخلی، توجه به کلمات کلیدی اهمیت زیادی دارد که قبل از شروع کار باید انتخاب شوند و سپس متن بر همین اساس تهیه شود. هر چقدر میزان کیوردهای استفاده شده در نوشته بیشتر باشد، سئو نیز بیشتر انجام می شود. البته نباید زیاده روی نمود و باید بطوری منطقی به کار گرفته شوند. 

-بولد و ایتالیک نمودن کلمات کلیدی 

از آنجا که کلمات کلیدی مهمترین موضوعی است که کاربران و جستجوگران اینترنتی به دنبال آن هستند، لذا بولد کردن و ایتالیک نمودن آنها موجب بالا رفتن ارزش و اعتبار صفحه سایت می‎گردد. البته باید توجه داشت که زیاده روی نشود، چرا که بولد کردن بیش از اندازه واژه ها موجب سردرگمی بازدیدکننده می‎شود. 

-قالب بندی و استفاده از تگ هدینگ 1 

کاربرد تگ هدینگ 1 به جستجوگران و موتورهای اینترنتی اعلام می‎کند که صفحه وب سایت مهم است. تگ H‎ از 1 تا 6 وجود دارند که مهمترین آنها 1 تا 3 می‎باشد. 
فونت تگ هدینگ نسبت به بقیه متن بزرگتر است که می‎توان با استفاده از تکنیک‎ها‎ی CSS اندازه، فونت و حتی رنگ متن را نیز تغییر داد. چنانچه H1 برای عنوان اصلی صفحه و H2 برای برچسب‎ها‎ استفاده شود، رتبه وب سایت افزایش پیدا می‎کند. 

-استفاده از مطالب علمی و جدید 

با توجه به اینکه از یک سو، سنسورهای موتورهای جستجو به متون تکراری و کپی شده حساس می‎باشند و با شناسایی متون کپی شده، رتبه سایت را کاهش می‎دهند؛ و از سوی دیگر کاربران اینترنتی نیز به دنبال مطالب علمی و فارغ از تبلیغات هستند؛ لذا توجه به دو مؤلفه علمی بودن محتوای سایت و عدم کپی برداری، از اهمیت خاصی برخوردار است که در سئوی on page باید سرلوحه عملکرد مدیران وب سایت‎ها‎ قرار بگیرد. 

-بارگذاری تصاویر 

بارگذاری تصاویر در کنار مطالب خواندنی و جذاب، به درک بهتر متون کمک می‌کند. البته باید توجه داشت تصاویری که در سایت بارگذاری می‌شوند، کم حجم، دارای نام متناسب با موضوع مطلب باشند و از تگ ALT به هنگام بارگذاری آنها استفاده شود.

خدمات سئو بهینه سازی ، خدمات سئو و بهینه سازی ، افزایش رتبه در گوگل ، افزایش رتبه سایت ، سفارش سئو ، طراحی سایت حرفه ای

 

منبع : سئوی on page و تکنیک‎ها‎ی آن



:: بازدید از این مطلب : 299
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 تير 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پویا عماد

نشریه کلید سرمایه

بانکداری خرد، (به انگلیسی: Retail banking) به ارائه مستقیم خدمات از سوی بانک به افراد گفته می‌شود. این حوزه بانکداری خدمات متنوعی را، از قبیل کارت‌های نقدی، کارت‌های اعتباری، کارت‌های عابربانک، حساب‌های جاری و پس‌انداز، وام‌های مسکن و وام‌های شخصی را در بر می‌گیرد. این خدمات از طریق کانال‌های مختلف خدمت‌رسانی نظیر زنجیره شعب، دستگاه‌های خودپرداز، اینترنت بانک، تلفن‌بانک و... به مشتریان ارائه می‌شود.

آیِین نامه وصول مطالبات

شاید بانکداری خرد تنها حوزه بانکداری مدرن باشد، که با آنچه در ذهن اکثر افراد به عنوان فعالیت‌های معمول یک بانک نقش بسته است، تطبیق داشته باشد.

همچنین بانکداری خرد را می‌توان دریافت سپرده از مردم و دادن وام به افراد، بنگاه‌ها و شرکت‌ها نیز تعریف کرد. با این تعریف، بانک‌ها در نقش واسطه‌های مستقیم مالی عمل می‌کنند. تک‌تک چنین مبادلاتی ارزش اندکی دارند، اما وقتی حجم چنین مبادلاتی زیاد باشد، ارزش قابل‌توجهی ایجاد خواهد شد.

شرکت وصول مطالبات

 



:: بازدید از این مطلب : 269
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 تير 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پویا عماد

بانک چین

، (به چینی: 中国银行) شرکت خدمات مالی و بانکداری چینی است، که به‌عنوان یکی از ۴ بانک بزرگ در جمهوری خلق چین شناخته می‌شود.شرکت وصول مطالبات

بانک چین در سال ۱۹۱۲ توسط دولت جمهوری خلق چین و به دستور رییس جمهور وقت این کشور؛ سون یات سن راه‌اندازی شد و جایگزین بانک دولت پادشاهی چین گردید.

این بانک در حال حاضر قدیمی‌ترین بانک فعال در کشور چین است. در سال ۲۰۰۹ بانک چین دومین بانک بزرگ در جمهوری خلق چین و پنجمین بانک بزرگ جهان بر پایه میزان ارزش بازار به‌شمار می‌آید.

شعبه مرکزی این بانک در شهر پکن قرار دارد و سهام آن در بازار بورس اوراق بهادار هنگ کنگ و بورس شانگهای معامله می‌شود.

نشریه کلید سرمایه ، 



:: بازدید از این مطلب : 294
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 تير 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پویا عماد

زبان زَرگَری 

یک زبان فراساخته است.که بین اصناف بازار رایج بوده‌است. اساس ساختن آن همان زبانی است که مردم یک آبادی یا یک شهر با آن صحبت می‌کنند ولی کلمات را طوری دستکاری می‌کنند که غیر از خود آن گروه آن را نمی‌فهمند. این نوع زبانها بین اصناف و پیشه‌وران و گاهی اقلیتهای ایران مانند یهودیان یا گروههای کوچکی مثل کولی‌ها رواج دارد. قدمت زبانهای ساختگی در ایران حداقل به نخستین سند موجود که در سال ۳۷۲ قمری نوشته شده‌است برمی‌گردد. در لغت نامه دهخدا از این زبان‌ها به عنوان لوتر[۳] یا لوترا نیز نام برده شده‌است. زبان مرغی، زبان سیدی، زبان لامی، زبان گنجشکی و مانند آن نیز از همین خانواده‌اند.

در این زبان پس از هر یک از حروف کلمات، حرف ز می‌آورند؛ چنانکه جمله «من می‌آیم» را چنین می‌گویند: «مزن میزی‌آزایزم». این زبان در دروز و احساء و دمشق نیز رواج دارد و زقزقة و لسان‌العصافیر نامیده می‌شود. زبانی است غیر معمول که دو کس با هم قرار دهند و چون با یکدیگر سخن گویند دیگران نفهـمند. در این زبان عادت بر آن است که حرفی مخصوص را در همه کلمات تبدیل به حرف دیگر (مخصوصأ «ز») کنند.

دکتر هاینریش بروگش در سفرنامه جامع و انتقادی خود که در سالهای ۱۸۵۹-۱۸۶۰ میلادی درباره اوضاع اجتماعی-سیاسی ایران در زمان ناصرالدین شاه قاجار تألیف نموده‌است، راجع به زبان زرگری چنین توضیح می‌دهد:

ترجمه متن انگلیسی ، ترجمه فارسی به انگلیسی ، ترجمه متن فارسی به انگلیسی

  • در کوشک موقعیت خوبی را که آرزو می‌کردم نصیبم شد و آن آشنائی با مردی از طایفه زرگرها بود که قبلأ از اروپائیان مقیم تهران در وصف آنها داستان‌های باور نکردنی بسیار شنیده بودم. بارها برای من تعریف کرده بودند که زرگرها به اصل و نصب خود که گویا از نوادگان اسکندر مقدونی هستند افتخار می‌کنند و زبان آنها گرچه فارسی است ولی بسیاری از اصطلاحات یونانی را مخصوصأ در شمارش اعداد حفظ نموده‌اند. من نه تنها چنین ادعای سستی را به هیچ وجه و در هیچ یک از موارد، مستند و قابل اعتماد نیافتم بلکه پی بردم که در این زبان با تلاشی نافرجام سعی می‌شود زبان فارسی را به طرز خودسرانه‌ای دولا پهنا ادا کند. مرد زرگر را که در کوشک ملاقات کردیم از اهالی و متولد همدان بود. کلمات فارسی زیر نمونه‌ای از بیانات آن مرد با لهجه خودش است:
  • یک یزه کیزه
    دو دوزو تازه
    سه سه زه تازه
    بیست بیزیستازه
    صد صزد تازه
    هزار هزارتازه
    دِه دِزه
    بزرگ بزرگه زه


:: بازدید از این مطلب : 251
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 تير 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پویا عماد

تعریف کلی سئو

سئو یا بهینه سازی سایت که به منظور انطباق محتوای سایت با اصول و قوانین موتور های جستجو صورت می‎گیرد، نه تنها موجب افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت می‎شود، بلکه سبب ارتقا اعتبار سایت و افزایش راندمان شرکت‎های تجاری نیز می‎گردد. 

 سئوی off page چیست؟ 

در دهه‎های اخیر موتورهای جستجو تلاش زیادی برای رتبه بندی سایت‎ها کرده اند تا بتوانند بهترین نتایج جستجو را در اختیار کاربران اینترنتی قرار دهند. سئو یا بهینه‎سازی سایت از راه‎های متفاوتی صورت می‎گیرد، یکی از این راه‎ها استفاده از off page است که یکی از شیوه ‎های دستیابی به الگوریتم‎های مد نظر موتورهای جستجو می‎باشد. 

ده نکته کلیدی برای بهبود فرآیند بهینه‌ سازی وب سایت

سئوی off page دارای تکنیک‎ها و فنون خاصی است که در زیر به مهمترین آن‌ها اشاره می‎کنیم. 

 

تکنیک های سئوی off page 

1- ایجاد انجمن در شبکه‎های اجتماعی 

ایجاد انجمن و صفحات در شبکه‎های اجتماعی به عنوان مهمترین و اولین گام برای آغاز فعالیت و سئو از طریق off page می‎باشد. برای این امر باید تلاش نمود تا به یکی از محبوب‎ترین اعضای شبکه‎های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، اسپیس و ... تبدیل شد و از طریق ایجاد یک پروفایل محبوب در این سایت‎ها می‎توان وب سایت را با دوستان خود به اشتراک گذاشت. مشارکت فعال موجب افزایش تعداد دوستان و از سوی دیگر افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت می‎گردد. 

2- وبلاگ نویسی 

ایجاد وب سایت آنلاین یا همان وبلاگ یه روش مناسب جهت به اشتراک‎گذاری مطالب سایت می‎باشد. وبلاگ‎ها محل مناسبی برای درج محتوا و مطالب مفید می‎باشند. از سوی دیگر به دلیل کاربرد آسان وبلاگ‎ها برای مدیران سایت و کاربران اینترنتی، تعداد بازدیدکنندگان وبلاگ‎ها به مراتب بیشتر از وب سایت‎ها می‎باشد. لذا وبلاگ می‎تواند همچون یک هدایت کننده، بازدیدکنندگان را به سمت وب سایت هدایت نماید. برای نوشتن مطالب وبلاگ نیاز به تخصص و مهارت کافی می‎باشد که در این زمینه می‎توان از وبلاگ نویس‎ها یاری جست تا مطالبی منحصر به فرد و خاص را در وبلاگ بارگذاری نمود. 

3- ایجاد گروه و انجمن‎های آنلاین 

به وسیله انجمن‎ها و گروه‎های آنلاین در سایت‎ها معتبر، برای دوستان خود این امکان را فراهم می‎کنید تا با لینک صفحات شما آشنا شوند. همچنین وجود افرادی که بتوانند با بازدیدکنندگان ارتباط برقرار کنند و به سوالات و پرسش‎های آنها پاسخ دهند، موجب افزایش اعتبار و رتبه سایت می‎گردد. 

4- ثبت وب سایت‎ها در موتورهای جستجو 

با ثبت کردن وب سایت در موتور جستجوهای محبوب مانند گوگل، یاهو، MSN، آلتاویستا، الکسا، آل د وب، لیکس، اکسایت، و ...، وب سایت را به آسانی در اختیار کاربران اینترنتی قرار می‎دهید. 

5- ایجاد مقالات (تولید محتوا) 

نوشتن مقاله و ایجاد یک محتوای با ارزش و علمی می‎تواند ترافیک زیادی را به سمت سایت روانه سازد. همچنین به دلیل برتری و رجحان مطالب علمی بر مطالب کلیشه ای، درج مقالات علمی می‎توانند نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب نمایند. 

6- قرار دادن فهرست راهنمای مقالات در وب سایت 

اگر چه برخ از مدیران و طراحان وب سایت‎ها توجهی به بخش مقالات ندارند، اما باید گفت این بخش یکی از الزامات هر سایت به شمار می‎رود، بطوری که افرادی که پس از ورود به سایت به دنبال مطالب علمی هستند، با استفاده از قسمت راهنمای مقالات بهتر می‎توانند به مطالب مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند. 

ده نکته کلیدی برای بهبود فرآیند بهینه‌ سازی وب سایت

7- نشانه گذاری اجتماعی 

نشانه‎گذاری اجتماعی یکی دیگر از راه‎های قدرتمند برای ترویج وب سایت به شمار می‎رود. نشانه‎گذاری اجتماعی صحیح در برخی از سایت‎های محبوب مانند گوگل موجب پخش و انتشار اخبار و محتوای سایت‎ها در سطح وسیعی می‎گردد همچنین ترافیک سایت را نیز به طور مؤثری افزایش می‎دهد. 

8- ساخت و پیوند لینک

پیوند مطالب و محتوای سایت به لینک صفحات محبوب و معتبر، موجب ارتقا رتبه سایت می‎گردد. با افزایش محبوبیت لینک این امکان برای سایت فراهم می‎شود تا رقبای خود را کنار زده و رتبه بالاتری را در موتور جستجو کسب نماید. 

9- اشتراک تصاویر 

تصاویر محصولات و خدمات موجب ایجاد زیبایی و اعتباربخشی به سایت می‎گردد. با این کار به دوستان و بازدیدکنندگان اجازه اظهار نظر داده می‎شود. همچنین ترافیک زیادی روانه سایت می‎شود. 

10- جلوگیری از ورود اسپم 

موتورهای جستجو در شناسایی تکنیک‎های سیاه و سفید هوشمند عمل می‎کنند. استفاده از سئوهای که با نام پاندا و پنگوئن شناخته شده اند، موجب جلوگیری از ورود اسپم‎ها به سمت سایت می‎شوند. 

11- بارگذاری کلیپ‎های صوتی و تصویری 

بارگذاری ویدئو و کلیپ‎های صوتی نیز همچون بارگذاری تصاویر می‎تواند به ارتقای رتبه سایت کمک کند. 

12- ایجاد یک فروشگاه آنلاین 

ایجاد یک وب سایت تجاری می‎تواند به عنوان یک استراتژی خوب برای تبلیغات محصولات و نام تجاری شرکت عمل کند. برای این کار می‎توان محصولات خود را به سایت‎هایی چون گوگل، یاهود MSN و ... ارسال نمود. این سایت‎ها به طور رایگان محصولات و نام تجاری شرکت را تبلیغ می‎کنند که این امر موجب آشنایی کاربران اینترنتی با آنها و در نتیجه افزایش میزان فروش می‎گردد. 

13- پاسخ به سوالات کاربران و ایجاد قسمت نظر سنجی 

در سایت می‎توان قسمتی را برای درج نظرات، پیشنهادات و سوالات کاربران قرار داده و از این طریق به سوالات متداول آنان پاسخ داد. ایجاد قسمت نظرسنجی نیز در سایت موجب می‎شود تا علاوه بر احترام به نظرات و پیشنهادات بازدیدکنندگان از مشاوره آنها نیز بهره‎مند شد. 

14- استفاده از کدهای CSS، W3C و RSS 

در هنگام طراحی سایت استفاده از کدهای CSS، W3C و RSS موجب افزایش ترافیک سایت می‎گردد. 

منبع:

سئوی off page و تکنیک‎های آن


بازاریابی اینترنتی ، طراحی حرفه ای سایت ، افزایش رتبه سایت ، طراحی سایت سازمانی ، ساخت وب سایت ، طراحی سایت فروشگاهی

 



:: بازدید از این مطلب : 305
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 تير 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پویا عماد

بانک جهانی نام دیگر بانک بین‌المللی توسعه و ترمیم (IBRD) است. همراه با چهار شعبه دیگر خود: مؤسسه بین‌المللی توسعه (International Development Association: IDA)، مؤسسه مالی بین‌المللی(International Finance Corporation: IFC)، آژانس تضمین سرمایه‌گذاری چند جانبه‌ای ((Multilateral Investment Guarantee Agency: MIGA و مرکز بین‌المللی برای حل و فصل منازعات سرمایه‌گذاری(International Centre for the Settlement of Investment Disputes: ICSID)، گروه بانک جهانی را تشکیل می‌دهند.



:: بازدید از این مطلب : 309
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 تير 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پویا عماد

بانکداری اسلامی

بانکداری یا فعالیّت بانکی است که مطابق قوانین دین اسلام (فقه اسلام) است و کاربرد عملی آن در توسعهٔ اقتصاد اسلامی است. فقه اسلامی، اجازه نمی‌دهد که برای دریافت وام، بهره‌ای (به شرطی که از پیش تعیین شده باشد) پرداخت شود (در اصطلاح فقهی به آن ربا می‌گویند.). همچنین از نظر دین اسلام، سرمایه گذاری در تجارتی که فراهم کنندهٔ سود یا خدمتی باشد ولی با قوانین اسلام ناسازگار باشد نیز ممنوع (حرام) است. بانک داری طبق قوانین اسلام می‌تواند حالات متفاوت داشته باشد. اهل تشیع و اهل تسنن میتوانند شرایط و قوانین کاملاً متفاوتی را برای بانک ها وضع کنند. فتوای مراجع تقلید نقش بزرگی در سیستم بانک داری ایران بازی میکند. به عنوان مثال می‌توان قوانین کارت اعتباری را یاد کرد که در برخی مجامع اسلامی ممنوع ولی تحت شرایطی در ایران مجاز است. امروزه میتوان گفت که با راه اندازیبورس اوراق بهادار در ایران و همکاری و مراودات بانک ها با این سازمان، تفاوت خدماتی و عملیاتی بین بانک های ایران و دیگر کشور های جهان عمدتاً وجود ندارد، مگر خط قرمز هایی که در پایین آورده شده.آیِین نامه وصول مطالبات

نظام بانکی بدون ربا

بر این اساس که در فقه اسلامی دریافت پول اضافی از وام‌گیرنده ربا و حرام است، مجلس شورای اسلامی ایران در سال ۱۳۶۲ قانونی را با عنوان قانون عملیات بانکی بدون ربا تصویب کرد که از سال ۱۳۶۳ اجرایی شد. بر طبق این قانون در خصوص رفع حرمت ربای قرضی در سپرده گذاری و اخذ سود اینطور آورده شده که سپرده گذاری در بانک، تحت عقد قرض نباشد، بلکه تحت عقودی دیگر مانند وکالت باشد. به این صورت که سپرده گذار، پول خود را تحت عقد وکالت در اختیار بانک قرار می‌دهد و بانک نیز به عنوان وکیل پول را به چرخه اقتصاد وارد کرده و در اموری مانند مضاربه، اجاره به شرط تملیک، معاملات اقساطی، مزارعه، مساقات و ... استفاده می‌کند و در نتیجه، از این تجارت ها سودی حاصل می‌کند. در نهایت بانک به عنوان وکیل، حق‌الزحمه خود را از سود کسر کرده و مابقی را به مشتری تحویل می‌دهد.

پس در بانکهای اسلامی شخص سپرده گزار بانک را وکیل خود می‌داند تا سرمایه گذاری کند و سود معامله را به او بدهد. لذا سود علی‌الحساب را در موعد روزانه، ماهانه یا سالانه پرداخت می‌کند. اما سود قطعی را پس از گذشت مدت کامل معامله و محاسبات دقیق، پرداخت می‌کند. و بانک به عنوان عامل، حق عاملیت و وکالت بر می‌دارد.شرکت وصول مطالبات

اما در مورد اخذ وام و قرض از بانک و پرداخت سودِ مازاد بر اصل پول، در بانکداری بدون ربا، بانکها از عقود متفاوتی مانند جعاله، مضاربه و ... استفاده کرده و شخص وام‌گیرنده را به مشارکت گرفته و پول را به مضاربه و ... می‌دهند. در نتیجه، وام‌گیرنده مقداری از سود حاصل از مضاربه و ... را اضافه بر اصل وام به بانک تحویل می‌دهد. ضمن این که این عقود تابع قوانین خاص همان عقود نیز می‌باشد.

در نوع دیگر اینطور آورده شده که بانک به جای تحویل پول به شخص وام‌گیرنده، جنس را می‌خرد و به شخص وام‌گیرنده به طور نسیه می‌فروشد. در این صورت، در واقع بانک پولی را به شخص نداده که مازاد گرفته باشد، بلکه جنسی را به شخص فروخته است.همینطور انواع دیگری نیز در قانون بانکداری بدون ربا آمده است. پس در این موارد هم مانند سپرده ها و وام های قرض الحسنه، ربای حرامی وجود ندارد. البته حکم صحت در صورتی است که شرایط و قراردادهایی که تفصیل آن گذشت، به شکل واقعی بین دو طرف بانک و مشتری صورت پذیرد، نه صرفاً به شکل صوری و امضا در برگه هایی که چندان اطلاعی از محتویات آن نیست.نشریه کلید سرمایه

به طور کلی طبق این قانون، بانک‌های جمهوری اسلامی اعطای تسهیلات بانکی از راه یازده عقد اسلامی مجاز انجام می‌شود. این عقود مجاز عبارتند از:

  1. قرض‌الحسنه
  2. مضاربه
  3. مشارکت مدنی: در این قرار بازرگانی دو چند شخص حقیقی یا حقوقی (مانند بانک) به منظور ایجاد سود، سرمایه‌های نقدی یا جنسی خود را به شکل مشاع در هم می‌آمیزند
  4. مشارکت حقوقی: در این قرارداد بانک برای شریک‌شدن در سود شرکت‌ها، سرمایهٔ شرکت‌های سهامی جدید را تأمین می‌کند یا قسمتی از سهام شرکت‌های سهامی موجود را می‌خرد
  5. فروش اقساطی: بانک به درخواست کتبی مشتری، ماشین‌آلات یا تأسیساتی که عمر مفیدشان بیش از یک سال باشد را خریداری می‌کند و به صورت قسطی به او می‌فروشد
  6. معاملات سَلَف: به پیش‌خرید محصولات آیندهٔ بنگاه‌های تولیدی توسط بانک می‌گویند
  7. اجاره به شرط تملیک: بانک مورد اجاره را تهیه می‌کند و در اختیار مشتری قرار می‌دهد و در صورت عمل به تعهدات از جانب مشتری، در پایان مدت اجاره مشتری مالک عین مال مورد نظر خواهد شد
  8. جعاله: به تعهد کارفرما به پرداخت اجرت معین در مقابل عمل مشخص کارگزار گفته می‌شود
  9. مزارعه
  10. مساقات
  11. خرید دین: قرارداری که بانک‌ها طبق آن می‌توانند اسناد و اوراق تجاری متعلق به واحدهای تولیدی، خدماتی یا بازرگانی را تنزیل کنند


:: بازدید از این مطلب : 271
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 تير 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پویا عماد

در طول دوران طلایی اسلام، سرمایه‌داری و بازار آزاد به شکلی ابتدایی در دستگاه خلافت وجود داشت

 و در فاصلهٔ قرن‌های ۸ ام تا ۱۲ ام، اقتصاد بازار و مکتب سوداگری توسعه یافت به گونه‌ای که برخی به آن عنوان «سرمایه داری اسلامی» را نسبت می‌دهند. 

اقتصاد پولی آن دوران بر پایهٔ این بود که ارز دینار به صورت گسترده‌ای در گردش باشد و به این ترتیب منطقه‌هایی که درگذشته از نظر اقتصادی مستقل بودند را در این موضوع درگیر می‌کردند.

تاریخی ترین نوع بانک اسلامی، موسسات یا صندوق های قرض الحسنه هستند که در قرآن از آن یاد شده.نشریه کلید سرمایه

 



:: بازدید از این مطلب : 304
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 تير 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پویا عماد

بانکداری اسلامی نوعی بانکداری یا فعالیت بانکی است که با احکام اسلام (به‌ویژه از دید ربا و رباخواری) همخوانی دارد و در قالب اقتصاد اسلامی تعریف می‌شود.دوره وصول مطالبات

بانک نهادی حقوقی است که عملیات های پولی، مالی و اعتباری را بر عهده دارد. بانکداری نیز عبارت است از ارائۀ خدمات و عملیات بانکی مانند: امانت داری؛ نقل و انتقال پول، سرمایه و اوراق بهادار اشخاص حقیقی و حقوقی و به کارگیری آن؛ وصول مطالبات اسنادی؛ صدور بروات و حواله‌های تجاری؛ اعطاء و توزیع اعتبارات و وام به اشخاص حقیقی و حقوقی؛ تأمین اعتبار در جهت توسعۀ بازرگانی، کشاورزی و صنعت؛ خرید و فروش فلزات قیمتی و ارز؛ انتشار اسکناس و اوراق بهادار و تنظیم حجم پولِ در گردش؛ و اجرای سیاست پولی و کنترل حجم اعتبارات.آیِین نامه وصول مطالبات

حال اگر بخواهیم این خدمات و فعالیت ها را طبق قوانین اسلام مدیریت و اجرا کنیم، «بانکداری اسلامی» پدید می‌آید.شرکت وصول مطالبات

لفظی که مفهومی نسبی را بیان می‌کند: هرچه بانکداری به نظرات اسلام نزدیکتر باشد، بیشتر اسلامی است. پس اتصاف «بانکـ» به صفت «اسلامی»، بانکدار را ملزم می‌کند تا علاوه بر رعایت قوانین اسلامی در فعالیت ها و خدمات مانند اجتناب از ربا یا توزیع اعتبارات و به کارگیری سرمایه در موضوعات حرام مانند تولید و فروش هرگونه جنس حرام؛ در نهایت، هدف عالی اتمام مکارم اخلاق را نیز دنبال کند. همچنان کهامام خمینی آورده است: «اسلام دینی است که با تنظیم فعالیت های مادی راه را برای اعتلای معنوی انسان می‌گشاید.»فرمول دوره وصول مطالبات

 








:: بازدید از این مطلب : 303
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 تير 1394 | نظرات ()